Naantalin Martat kuuluu valtakunnalliseen Martat.fi -järjestöön. Nimi Martta tarkoittaa valtiatarta tai emäntää. Kuuluisista sisaruksista Maria oli fundeeraaja, Martta oli kekseliäs ja aikaansaapa. Tämä kuvastaa hyvin meitä marttoja: tartutaan ripeästi toimeen, keksitään keinoja miten helpottaa arjen pyörittämistä, autetaan muita silloin kun voidaan. Tärkeää on mukava yhdessä tekeminen ja uuden oppiminen. Emme pidä kynttilää vakan alla, vaan jaamme osaamistamme myös muille.

Meitä pyydetään usein tilaisuuksiin joissa tarvitaan kahvia ja pullaa tai lohisoppaa. Taikka jaetaan puuroa Naantalin torilla tai paistetaan vohveleita tai joulupipareita vanhusten kanssa. Myös käsitöihin liittyviin tapahtumiin meitä usein pyydetään – esim. Sukkasillaan, jossa Kirkkopuiston puihin valmistettiin sukka-aiheisia neulegraffiteja.

Marttaillat syys- ja kevätkaudella parittoman viikon maanantaina

Pääasiallinen toimintamme on kuitenkin se, kun kokoonnumme marttailtoihin syys – toukokuussa joka toisena maanantaina. Iltojen aiheet liittyvät ruoanlaittoon, käsitöihin, kulttuuriin, hyvinvointiin, liikuntaan, kodinhoitoon, ympäristöön. Teemme mahdollisimman paljon asioita yhdessä – enemmän tekoja, vähemmän luentoja.

Kokoontumispaikka on  Naantalin seurakuntakeskuksen Cafe Armo, Piispantie 2. Aloitetaan kahvitarjoilulla kello 17.45. Käynti parkkipaikan puolelta pääovesta, joka löytyy rakennuksen oikeasta päästä.

Marttaillan osallistumismaksuna keräämme 3 €. Jos valmistamme ruokaa, keräämme lisäksi 2 € eli yhteensä 5 €.  Ruokarajoitteista pyydetään ilmoittamaan puheenjohtajalle etukäteen viimeistään marttailtaa edeltävänä perjantaina.

Jokainen martta osallistuu kerran vuodessa marttaillan kahvitarjoilun järjestämiseen omalla kahvinkeittovuorollaan. Vuoron vetäjän johdolla sovitaan hyvissä ajoin, mitä suolaista ja makeaa kahvileipää valmistetaan marttailtaa varten. Kustannukset jaetaan tasan vuorolaisten kesken. Jos ei esteen vuoksi pysty osallistumaan sovittuun vuoroon eikä tilalle ole saatu tuuraajaa, osallistuu vuorolainen kuitenkin kustannuksiin. (Vuoron vetäjä voi tarvittaessa hankkia estyneen jäsenen tilalle tuuraajan esim. ehdottamalla vuoron vaihtoa jonkun muussa ryhmässä olevan emännän kanssa.)

Jos on ilmoitettu arpajaisista, ota tätä varten rahaa min. 2 €, joka on yhden arvan hinta (kolme arpaa 5 €:lla). Arpajaisvoittoja kerätään siten, että edellisen kerran voittajat tuovat seuraaviin arpajaisiin jonkin voiton: itse tehtyä tai muuten kestävästi tuotettua "syötävää, juotavaa, poltettavaa tai kuihtuvaa".

Tapahtumakalenterista löydät kuluvan kauden tapahtumat. Voit myös tutustua menneisiin tapahtumiin sivun alalaidassa olevasta linkistä. Sieltä saat vinkkiä siitä, minkälaista toimintaa meillä on marttailloissa ja muissa tapahtumissa.

Marttajärjestölle vuosi 2024 on juhlavuosi, jolloin martat juhlivat 125-vuotista taivaltaan. Juhlavuoden teemana on metsä.

Yhdistyksen toimihenkilöt:

Hallitus 2024: puheenjohtaja Leena Luoma, varapuheenjohtaja Eeva Horjamo-Koivusalo, sihteeri Pirjo Ojanen, muut jäsenet: Orvokki Eloranta, Pirjo Kemppi, Anne Lehtonen, Eila Muikkula, Seija Saarinen ja Mia Sula. Rahastonhoitaja Seija Aimo

Jäsenasiat: Pirjo Ojanen, Leena Luoma
Tiedotus: Anne-Mari Niemelä